Wypadanie włosów a stres

„Im więcej stresu tym mniej włosów na głowie” ☹️

Stres to reakcja organizmu na zmianę w otoczeniu zewnętrznym lub wewnętrznym która wymaga od nas dostosowania lub reakcji. Stresem jest poważny szok, przemoc emocjonalna i fizyczna, presja w pracy czy w szkole, przemęczenie fizyczne i psychiczne, przeciążenie organizmu pracą, ćwiczeniami i treningami długotrwałe zaburzenia snu czy na przykład restrykcyjna dieta.

W każdym przypadku stres powoduje szereg reakcji w organizmie a w szczególności zmiany hormonalne. Wzrasta poziom wydzielanych hormonów przez nadnercza : kortyzolu i adrenaliny


Jak stres działa na włosy ?

Każdy mieszek włosowy przechodzi przez 3 główne fazy życia które są napędzane przez komórki macierzyste mieszków włosowych.

CYKL WZROSTU WŁOSA
  1. Anagen – faza aktywnego wzrostu włosa trwa do 6 lat w tej fazie znajduje się 85-90% włosów ( mieszek włosowy połączony poprzez brodawkę z naczyniami krwionośnymi i nerwami jak wtyczka z gniazdkiem. Taki włos boli przy wyrywaniu i nie wyciągniemy go łatwo z głowy poprzez wyczesywanie)
  2. Katagen – etap przejściowy przed fazą spoczynkową trwa 1-2 tyg włos wędruje ku górze i uwalnia się od brodawki
  3. Telogen – faza spoczynkowa (wypadania) 10-15 % włosów. Włos już nie rośnie nie jest odżywiany. W takiej formie tkwi jeszcze w skórze 2-4 miesięcy. Jest wypychany przez nowy włos.

Po wypadnięciu włosa następuje aktywacja następnej fazy anagenu. W bardzo krótkim czasie po. wypadnięciu włosa pojawia się nowy włos.


Łysienie telogenowe a stres

Przedłużający się stres a zwłaszcza nagły szok powodują że większa niż zwykle ilość włosów nie kończy fazy anagenu standardowym czasie ale szybciej niż zwykle przechodzi w telogen.

Ze względu na długość fazy telogenu efekt nadmiernego wypadania może nastąpić 2 do 4 miesięcy od momentu wystąpienia stresu

Zwiększone wypadanie widoczne jest zwłaszcza podczas mycia lub czesania. Niekiedy włosy wychodzą garściami.

Przerzedzenie włosów na głowie będzie widoczne jeżeli wypadnie ponad 20% włosów na głowie i aktywacja nowej fazy wzrostu włosa (anagenu) zostanie opóźniona.

Stres powoduje zaburzenia w układzie trawiennym a tym samym zaburza wchłanianie składników odżywczych co prowadzi do niedoborów składników odżywczych i wypadania włosów.

Obciążony stresem organizm przekierowuje energię do istotnych do życia narzadów. Włosy nie są takim narządem nie będą więc wystarczajaco dożywione ani dotlenione co powoduje pogorszenie jakości włosa i hamuje szybkość wzrostu.

Często wynikające ze stresu napięcie mięśni karku i czaszki powodują „bolesność włosów”.

Łysienie androgenowe a stres

W odpowiedzi na stres dochodzi do skoku hormonów. Są to przede wszystkim : kortyzol i adrenalina, które z czasem maja wpływ także na inne hormony. Wzrasta poziom prolaktyny, hamowane jest przekształcanie hormonów tarczycy, wzrasta poziom testosteronu i przekształcanie go w DHT który jest odpowiedzialny za efekt łysienia androgenowego ( nie jest to typowe łysienie androgenowe o podłożu genetycznym ale ma identyczne cechy )

Ten typ łysienia widoczny jest zwłaszcza podczas długotrwałego stresu u osób których mieszki są szczególnie wrażliwe na testosteron.

Jeżeli stres utrzymuje się przez dłuższy czas będzie on powodował że włosy będą wypadały ale w ich miejsce nie będzie się natychmiast pojawiał nowy włos. Nowo wyrastające włosy będą cieńsze i słabsze.

Pod wpływem androgenów skóra głowy może produkować więcej sebum co zaburza mikroflorę skóry głowy. Powoduje łuszczenie i swędzenie skóry oraz nasila objawy łupieżu.

Łysienie plackowate a stres

Stres ma działanie osłabiające na układ odpornościowy. Bardzo często przyczynia się do powstawania lub nawrotów łysienia plackowatego widocznego jako okrągłe ogniska łysienia na głowie często pojawiające się nagle.

Trichotillomania

Świadome lub nieświadome wyrywanie włosów z głowy w celu rozładowania stresów. Może powodować wystąpienie łysych obszarów na głowie.

Czy po stresie włosy odrosną ?

Tak ! Stres nie uszkadza struktur które tworzą włos. Można odzyskać ilość i jakość włosów. 😊

Jak powstrzymać wypadanie włosów w stresie?

Przede wszystkim starać się unikać sytuacji stresowych. Nie zawsze ale często się to udaje, zwłaszcza że czasami sami je sobie stwarzamy. Warto się nad tym zastanowić.

Istnieją doskonałe ćwiczenia rozładowujące stres jak joga, pilates, spacer, medytacje połączone z właściwym oddychaniem. Zadbaj o długi i spokojny sen.

Stres potęguje niezdrowa dieta przeładowana węglowodanami i przetworzonymi produktami a także alkohol, papierosy i inne używki. Przejdź na dietę z przewagą warzyw, dodaj suplementy takie jak magnez, witaminy B, adaptogeny jak np. ashwagandha

Wykonuj delikatny masaż głowy, stosuj właściwe kosmetyki dla zestresowanej skóry głowy. W takich sytuacjach silne szampony dla wypadających włosów i agresywne wcierki niekoniecznie będą najlepszym wyborem. ( w dobraniu pielęgnacji pomoże badanie trichoskopowe ),

Zalecane zabiegi trychologiczne pomocne w odzyskaniu włosów po stresie


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *