Przyczyny wypadania włosów- niedobór cynku

Cynk obok żelaza, witaminy D, jodu, magnezu jest uważany za najważniejszy składnik odżywczy dla prawidłowego funkcjonowania metabolicznego organizmu. Jest niezbędny do ponad 300 reakcji enzymatycznych

Włosy jako tkanka w której następuje intensywny wzrost,  potrzebuje optymalnego poziomu cynku w organizmie i natychmiast reaguje na spadek dostępności tego pierwiastka.

Włosy którym brakuje cynku stają się suche i łamliwe przy jednocześnie tłustej skórze głowy.

Inne oznaki braku cynku które mogą występować:

    • białe plamy na paznokciach
    • łatwo powstające siniaki
    • suchy, łuszczący się trądzik twarzy

Zalety cynku

Oprócz pozytywnego działania na skórę i włosy, cynk

  • wzmacnia układ odpornościowy i zmniejsza podatność na przeziębienia o około 30%
  • ogranicza wpływ promieniowania elektromagnetycznego
  • wspiera równowagę hormonalną zwłaszcza u mężczyzn, reguluje poziom testosteronu
  • jest naturalnym inhibitorem 5-alfa-reduktazy i hamuje wytwarzanie DHT w łysieniu androgenowym zapobiegając miniaturyzacji mieszków włosowych
  • hamuje łysienie wywołane chemioterapią i przyspiesza odrastanie normalnie zabarwionej łodygi
  • reguluje łaknienie, zwiększa wrażliwość komórek i aktywuje syntezę insuliny
  • normalizuje przemiany białek i lipidów
  • poprawia pamięć i koncentrację oraz minimalizuje stany depresyjne

Dostępność cynku w diecie

Cynk występuje powszechnie w produktach zwierzęcych i roślinnych. Najwięcej jest go w podrobach, rybach i owocach morza jak małże, ostrygi . W produktach roślinnych głównie w kaszach i pestkach dyni, słonecznika, migdałach, kakao . W warzywach, owocach, nabiale raczej występuje w niewielkich ilościach i jest trudny do przyswojenia.

Cynk nie jest przechowywany w organizmie więc codzienne spożycie jest niezbędne dla utrzymania wystarczającego poziomu. Pomimo tego że cynk występuje powszechnie w produktach żywnościowych i potrzebujemy go naprawdę niewiele bo około 10-13 mg dziennie to co najmniej 30% ludności cierpi na jego niedobór.

Dlaczego mamy niedobory cynku?

  1. Paradoks kwasu solnego w żołądku: Istnieje zależność pomiędzy HCL w żołądku a cynkiem. Potrzebne jest odpowiednie zakwaszenie żołądka by cynk się wchłaniał w jelicie a cynk jest niezbędny do produkcji kwasu solnego. Znacznie częściej leczy się nadkwasotę niż dokwasza żołądek chociaż w obu przypadkach objawy są prawie identyczne. Powszechne przyjmowanie preparatów zobojętniających przynosi krótkotrwała ulgę ale często prowadzi do niedoborów w organizmie.
  2. Choroby jelit,  celiakia, zespół złego wchłaniania, anoreksja, bulimia
  3. Niektóre substancje takie jak fityniany zawarte w strączkach ( antyodżywcze ), ziarnach, orzechach czy nasionach mogą wiązać cynk i blokować jego wchłanianie, nadmiar błonnika w diecie
  4. Hormony tarczycy są niezbędne do prawidłowego wchłaniania cynku a niedoczynność tarczycy może wynikać z niedoborów cynku. Cynk jest niezbędny do produkcji TSH oraz prawidłowej konwersji hormonu T4 w aktywny T3
  5. Niedobór cynku może wynikać z niedostatecznej dostępności białka dlatego często niedobory występują u wegan i wegetarian
  6. Przyjmowaniu tabletek antykoncepcyjnych/ Hormonalnej terapii zastępczej,  towarzyszą niedobory cynku. Przyjmowanie syntetycznych estrogenów wiąże się z wzrostem poziomu miedzi. Miedź i cynk konkurują o wchłanianie w jelitach (jeden blokuje wchłanianie drugiego). Gdy jest nadmiar miedzi poziom cynku jest niewystarczający. Antykoncepcja upośledza wchłanianie oprócz cynku także żelaza, magnezu, witamin B3, B5, B6, C, E i innych pierwiastków śladowych
  7. Długotrwałe przyjmowanie wysokich dawek preparatów żelaza także blokuje wchłanianie cynku
  8. Nadużywanie alkoholu
  9. Dzieci i młodzież często ma niedobory cynku ze względu na małą podaż w diecie co skutkować może występowaniem łysienia plackowatego i problemów ze strony układu nerwowego.

Jak suplementować cynk?

Badania poziomu cynku są drogie i rzadko wykonywane. Przyjmowanie suplementów cynku okresowo w odpowiedniej dawce jest bezpieczne a przedawkowanie mało prawdopodobne, chociaż  nadmiar cynku jest toksyczny. Cynk powinien być suplementowany pod kontrolą . Różne preparaty cechują się inną biodostępnością a przyjmowanie zbyt małej dawki nie zapewni pożądanego efektu.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *