Niedobór żelaza powodem wypadania włosów

Częsta przyczyna wypadania włosów u kobiet

 

  • Jesteś kobietą w wieku 18-50 lat ?
  • Tracisz dużo włosów podczas mycia lub czesania ?
  • Masz wrażenie że włosy „przestały rosnąć”
  • Czujesz że włosy są cieńsze i słabsze a kitka traci objętość
  • Włosy stały się suche i łamliwe.

 

W większości przypadków przyczyną problemów z włosami jest niedobór żelaza.

 

Jeżeli czujesz się dobrze, odżywiasz się dobrze a twój lekarz powiedział że morfologia krwi jest dobra i poziom żelaza w normie to i tak możesz mieć wypadanie włosów z powodu niedoboru żelaza.

 

 Nawet jeżeli Twój lekarz ocenił wyniki badań dobrze, zabierz je koniecznie i pokaż podczas  konsultacji. Trycholog może ocenić je inaczej.

 

Niedobór żelaza a wypadanie włosów

 

Jak to możliwe ??! 😒 Wszystkie wyniki dobre, jem Biotebal a włosy nie rosną i wypadają. Garściami😩!

 

Żelazo jest kluczowym pierwiastkiem bez którego nasz organizm nie może funkcjonować. Wchodzi w skład hemoglobiny transportującej tlen w organizmie oraz ważnych enzymów których niedobór powoduje także uszkodzenia włosów czy paznokci. Włosy są narządem w którym zachodzi bardzo dużo procesów metabolicznych i występuje duże zapotrzebowanie na żelazo. Gdy brakuje żelaza mieszki włosowe natychmiast reagują. Włosy hamują wzrost i przechodzą z fazy wzrostu anagenu w fazę spoczynku telogen a następnie wypadają.

 

Włosy jako narząd mało istotny pod względem funkcji życiowych traci dostęp do żelaza na długo zanim badania laboratoryjne wykażą jego spadek lub pojawią się objawy anemii.

 

Trycholog zawsze dla oceny poziomu żelaza w organizmie posługuje się oceną poziomu Ferrytyny. ( badania podczas wizyty u trychologa)

 

Ferrytyna jest białkiem które magazynuje żelazo w komórkach organizmu, głównie w wątrobie. Wchłonięte z pokarmu w dwunastnicy lub górnym odcinku jelita cienkiego żelazo, wiąże się z ferrytyną i tworzy bezpieczny magazyn żelaza z którego organizm pobiera pierwiastek do krwi  gdy jest potrzebny.

niski poziom ferrytyny (pusty magazyn żelaza) =   niedobor żelaza w organizmie ( także przy normalnym poziomie żelaza we krwi i braku objawów anemii)

 

Wypadanie włosów jest w tym przypadku sygnałem alarmującym o brakach żelaza. Deficytowy pierwiastek jest kierowany przede wszystkim do szpiku by wytworzyć właściwe ilości hemoglobiny niezbędnej dla najważniejszych funkcji życiowych, tymczasem żelaza brakuje już dla innych mniej istotnych dla życia procesów jak właśnie wzrost włosów. Włosy wypadają.

 

Ferrytyna a wypadanie włosów

Zrobiłam badanie Ferrytyny. Jest OK a włosy wypadają !😒

 

Normy Ferrytyny we krwi są bardzo szerokie i mogą się nieco różnić w różnych laboratoriach. Najczęściej dla kobiet wynoszą 12-150 μg/ml a dla mężczyzn 12-300 μg/ml

Jeżeli Twój wynik mieści się w dolnej granicy normy to dla włosów jest już za mało. Włosy zaczynają reagować znacznie szybciej, zanim magazyn żelaza będzie całkiem pusty.

Pamiętaj by pokazać wynik badania Ferrytyny podczas konsultacji trychologicznej będzie ważnym elementem diagnostyki Twojego wypadania włosów.

 

Wypadanie włosów z powodu niedoboru żelaza  nie uszkadza mieszków włosowych. 

 

Uzupełnienie poziomu zapasów żelaza jest w tym wypadku niezbędne by jakiekolwiek zabiegi na wypadanie włosów dały pozytywny skutek na dłużej.

Włosy odrosną jednak może to trwać wiele miesięcy. Zabiegi w gabinecie trychologicznym  wspomagają szybszy odrost ale poziom żelaza (wynik badania laboratoryjnego Ferrytyny) musi uzyskać wymagany przez trychologa poziom .

 

Suplementacja żelaza nie jest lekiem na łysienie !

 

Wysoki poziom żelaza i ferrytyny we krwi jest sytuacją bardzo niebezpieczną dla zdrowia.

 

Nigdy nie próbuj na własną rękę przyjmować preparatów zawierających żelazo !!!

 

Suplementacja żelaza zawsze musi odbywać się pod opieką specjalisty .

 

Podwyższony poziom żelaza  jest toksyczny i może uszkadzać zdrowe komórki organizmu.

 

Podwyższony poziom ferrytyny nie zawsze oznacza że mamy dużo żelaza,  ale może być znakiem ostrzegawczym że w organizmie występują stany zapalne, infekcje, choroby wątroby a nawet nowotwory i nie należy go lekceważyć.

Jak bezpiecznie podnieść poziom żelaza w organizmie ?

 

Po pierwsze, należy ustalić dlaczego żelaza nam brakuje i jaki jest jego rzeczywisty poziom. W tym celu należy wykonać  badania :

  • morfologia,
  • żelazo,
  • ferrytyna
  • dodatkowo może być potrzebne badanie: poziomu  transferyny, (TIBC) , hepcydyny i innych wskaźników gospodarki żelazem.

 

Przyczyny niedoboru żelaza

 

  • obfite miesiączki
  • problemy jelitowe ( objawiające się uczuciem wzdęcia, zaparciami, biegunkami, problemami trawiennymi)
  • zbyt mała kwasowość żołądka ( np. przy przyjmowaniu leków zobojętniających)
  • pasożyty jelitowe i stany zapalne jelit
  • przewlekłe infekcje 
  • zaburzenia flory jelitowej
  • zbyt mała podaż żelaza w diecie (dieta wegetariańska  i wegańska)
  • nadmiar cukru i nabiału w diecie
  • celiakia
  • SIBO
  • ciąża i karmienie piersią
  • podeszły wiek
  • stany po porodach, długich operacjach
  • krwawienia wewnętrzne, polipy jelita grubego, wrzody żołądka i dwunastnicy
  • po operacjach i urazach
  • mała aktywność fizyczna lub zbyt intensywna

Najlepiej  po zlikwidowaniu problemu wprowadzić codziennie do diety produkty bogate w łatwo przyswajalne żelazo

  • żelazo hemowe pochodzenia zwierzęcego  (mięso, podroby, jaja) wchłania się w 15-35%
  • żelazo niehemowe, trudniej przyswajalne, roślinne – wchłania się w 2-20%

Jest to zdrowy i bezpieczny sposób uzupełnienia żelaza.

 

Uzyskanie poziomu ferrytyny przy którym włosy przestaną wypadać czyli co najmniej 40 µg a optymalnie w okolicach 70 µg/ml może trwać kilka miesięcy i  zależy od różnych czynników .

„Chociaż na półkach aptecznych suplementy żelaza są dostępne dla każdego lepiej nie róbcie tego na własną rękę. Nadmiar żelaza w organizmie tzw. przeładowanie żelazem jest tak samo jak nie bardziej niebezpieczne od jego niedoboru. 

żelazo bierze udział w reakcjach oksydacji w komórkach, gdy jest go zbyt dużo indukuje stres oksydacyjny uszkadzający komórki i DNA komórek. Może to prowadzić do takich chorób jak :

  • nowotwory,
  • cukrzyca, 
  • insulinooporność
  • nadciśnienie,
  • zaburzenia flory jelitowej ( porównywalna z antybiotykami)
  • bóle stawów
  • choroby wątroby
  • choroby neurodegradacyjne
  • stany zapalne
  • wzrost ryzyka infekcji bakteryjnych, pasożytniczych, wirusowych, rozrostu patologicznej flory w jelitach – żelazo jest pierwiastkiem który jest niezbędny nie tylko naszym komórkom ale także do rozwoju wszelkich patogenów . W organizmie toczy się prawdziwa walka o żelazo. Im jest go więcej tym szybciej patogeny go przechwytują i szybciej się rozwijają. Organizm stara się chronić żelazo i kontroluje jego poziom poprzez wiązanie wolnego żelaza z białkami od momentu wchłonięcia w transporcie do komórki oraz podczas magazynowania. W czasie ostrej infekcji organizm „chowa” żelazo ( spada poziom wolnego żelaza w krwi) upychając go w magazynach (wzrasta poziom Ferrytyny) i blokując jego wchłanianie z jelit. Jest to tzw funkcjonalny niedobór żelaza. Suplementacja żelazem w takim momencie jest dla naszego organizmu jak dolewanie benzyny do ognia .
  • szczególną ostrożność należy zachować podczas suplementacji u osób z obciążoną wątrobą, chorobami nerek i obciążonych genem zaburzeń metabolizmu żelaza HFE .
  • nadmierne gromadzenie jonów żelaza w tkankach powodujące ich uszkodzenie to hemochromatoza . Może mieć podłoże genetyczne ale może tez być wywołana sztucznie  – wtórna poprzez nadmierne dawki żelaza ( np podawanie dożylne, przetoczenia krwi )″

Objawy przeładowania organizmu żelazem są bardzo podobne do jego niedoboru i prawie zawsze wiążą się z wypadaniem włosów.

Jak poprawić wchłanianie żelaza ?

Bez względu na to czy pozyskujemy żelazo z pokarmów czy z suplementów

 

przyswajanie żelaza OBNIŻAJĄ :

  • taniny z kawy lub herbaty
  • błonnik
  • fityniany znajdujące się w otrębach, płatkach owsianych, nasionach strączkowych ( można obniżyć ich zawartość poprzez kilkugodzinne namaczanie)
  • szczawiany np w szpinaku, szczawiu, rabarbarze
  • polifenole z czerwonego winogrona, jagód, porzeczki czarnej, czerwonego wina
  • wapń z mleka i nabiału
  • cynk, miedź, mangan
  • biegunki
  • infekcje

wchłanianie żelaza POPRAWIAJĄ

  • witamina C
  • niskie pH soku żołądkowego
  • jedzenie kiszonek, cebuli, czosnku
  • witaminy B6, B12, kwas foliowy
  • aminokwasy (cysteina, glicyna, metionina, lizyna)

Przyjmowanie nadmiernych dawek witaminy C przez dłuższy czas może być przyczyną nadmiernego wchłaniania żelaza”

 

Jak  suplementować żelazo ?

Stabilizacja poziomu żelaza może trwać długo i zależy między innymi od możliwości wchłaniania, pH soku żołądkowego, formy suplementu, stopnia niedoboru w organizmie. Jeżeli poziom jest naprawdę niski należy rozważyć przyjmowanie żelaza w tabletkach.

W aptekach są różne suplementy zawierające żelazo. Dobrze przyswajane są:

  • sole żelaza Fe² ( fumaran, siarczan, glukonian żelaza) oraz chelaty aminokwasowe (dwuglicynian żelaza- Ferrochel ) – bardzo dobrze wchłaniane i dobrze tolerowane w przewodzie pokarmowym
  • lepiej wchłania się żelazo z preparatów wzbogaconych o witaminę C i ewentualnie witaminę B12, B6, kwas foliowy niż z multiwitaminowych i multimikroelementowych,
  • duże dawki żelaza w suplementach nie są wskazane.
    Im wyższa dawka tym mniejsze wchłanianie ponieważ organizm uruchamia mechanizmy hamujące. Niewchłonięte żelazo przechodzi do jelita grubego gdzie żywi patogeny i uruchamia procesy oksydacji uszkadzające nabłonek jelita, stąd liczne nieprzyjemne reakcje uboczne. Wybieraj preparaty z niższymi dawkami żelaza

Bezpieczna i skuteczna jest suplementacja długotrwała preparatami o niskiej zawartości żelaza.

 

Jakie żelazo na wypadające włosy ?

 

Polecam moim klientom bezpieczny preparat Advanced Trichology FERRITIN zawierający 5mg żelaza o wysokiej wchłanialności z ferrytyny wołowej w formie asparginianu.

Ferrytyna w tej ekskluzywnej formule jest naturalną pochodną śledziony bydlęcej. W przeciwieństwie do wielu innych suplementów żelaza Advanced Trichology FERRITIN  nie powoduje negatywnych skutków ubocznych”, takich jak nudności i zaburzenia przewodu pokarmowego.

 

 

Jeżeli masz problem z wypadaniem włosów umów się na konsultację trychologiczną  💁

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *